Kujawskiego się zmienia!

Kujawskiego się zmienia!

2024-12-19 2 przez Artur Ligięza

Od lat słucham, że z tym MZDW to nic się nie da. Sam się zresztą „boksuję” z nimi w kilku tematach. A tu bach… Najpierw taki rozmach prac MZDW na Stołecznej, a teraz nowoczesne przejście na Kujawskiego! W tym roku inwestycje MZDW w naszej wsi to chyba więcej niż przez całe ubiegłe 15 lat 🙂

Co tam powstało? Na granicy wsi Wyględy i Myszczyna mamy nowoczesne i funkcjonalne przejście dla pieszych. Ogromnie się cieszę! Temat „niezałatwiany” od lat. Jakość tej realizacji MZDW wg mnie super. Serce mi się raduje. Świetnie doświetlone przejście. Co ważne, i za czym chodzili Mieszkańcy, realizacja zadania objęła również temat odwodnienia. Koniec z rozlewiskiem jakie się tam zazwyczaj tworzyło. Mega podziękowania dla Wszystkich, którzy przyczynili się do zrealizowania tej inwestycji. Jarek – nie raz dyskutowaliśmy o tym zadaniu, szczególne dzięki za „pochodzenie” za optymalnym odwodnieniem 🙂

O ten rejon wsi jestem spokojniejszy. Tamtejsza granica gmin Leszno i Ożarów Maz., to naprawdę konkretny „potencjał zdarzeń”. Teraz nową jakość. Dla społeczności Myszczyna i naszych Wyględy w mojej opinii powód do radości. Wyszło tak:

Kto pamięta „tamten stan”? Zmiana lokalizacji tablicy z nazwą miejscowości spowodowała, że straciliśmy „część wsi”. Mam jednak nadzieję, że nikogo to nie smuci 🙂

Mam też w końcu jakiś „papier” na temat poprawy bezpieczeństwa w zakresie doświetlenia wcześniejszego przejścia przy przystanku w Wyględach i połączonego z nim tematu wyświetlaczy prędkości. Postaram się siąść do przygotowania Wam informacji na ten temat w najbliższym czasie. Nie chciałem Wam „donosić” o tym co „na buzię”.

Update: Co dalej z kompleksową poprawą bezpieczeństwa na DW 888?

Środki na ten cel pozyskaliśmy społecznie z BOM: doświetlenie przejść i radarowe wyświetlacze prędkości. Od strony udziału w zadaniu po pozyskaniu środków udział społeczny i możliwość działania od jako podmiot postępowania się… kończy. Tak niestety działa Uchwała o BOM. Z poziomu naszego samorządu ja osobiście żadnych zabiegów, czy starań nie widzę. W skrajnych przypadkach wręcz jestem zażenowany poziomem zaangażowania i zainteresowania tematem. W ostatnim czasie z Dyrekcją MZDW spotkała się (wraz z Wójtem) Pani Radna Malarowska, która reprezentuje naszą część gminy w Prezydium Rady Gminy. Na pytanie czego się dowiedziano, padła od Niej odpowiedź taka: „Dyrektor nie mówił, a myśmy nie pytali”. Realia naszego samorządu.

Gdzie jesteśmy z tematem i co się działo? Na etapie przetargów na projekt, kolejne postępowania upadały jedno po drugim. Szły społecznie wnioski, zapytania i wystąpienia. Tak można było w tym próbować uczestniczyć. Budżet na zadanie projektowe w końcu podniesiono. Przetarg projektowy rozstrzygnięto, a sam projekt ostatecznie zlecono do realizacji. Ten mur „rozbity”. Dalej można to było obserwować tylko z poziomu Planu Postępowań przetargowych MZDW. Tu kompletna cisza. Zadanie się nie pojawiało. W tej sytuacji pozostało pytać i wnioskować. Jako, że nawet z odpowiedziami w trybie dostępu do informacji publicznej zaczął być kłopot, a na chodzenie do WSA z kolejnymi tematami brak czasu i kasy (np. wpisy sądowe, czy wsparcie prawne), stanęliśmy na głowie żeby jako zwykli mieszkańcy wyłączeni z tematu zasadami przyjętymi w Uchwale o BOM, zebrać strony zaangażowane/uczestniczące przy jednym stole i dokonać analizy/omówienia zadania. Żeby coś dalej ruszyło.

Wydawało się niewykonalne, ale w końcu udało się. Przy jednym stole usiedliśmy z: Dyrekcją Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego, Dyrektorem i Kierownikiem z MZDW, Przedstawicielką Urzędu Marszałkowskiego z zakresu Inżynierii Ruchu, oraz Dyrekcją KPN i człowiekiem odpowiedzialnym za uzgodnienia środowiskowe. Nas wsparła prawnie Pani Mecenas Kępka – Doktor Prawa, a udział w spotkaniu uzupełnił zaproszony przez nas przedstawiciel „Mediów”, którego tematem udało się zainteresować. Wszystkim, którzy nas wsparli: Kochani – Maga Wielkie Dzięki!!! Oj złożone i zwyczajnie trudne te rozmowy były… Ale coś niecoś do przodu się w końcu ma szansę ruszyć.

Istotne: Z naszej strony przyjęliśmy argument MZDW o konieczności usunięcia z zadania doświetlanie przejścia w Święcicach. Argument iż jest to skrzyżowanie drogi wojewódzkiej i krajowej – stąd istnieje potrzeba zgodnie z wymaganiami Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad doświetlania tam wszystkich przejść wg standardów na drogach krajowych. To załatwiliśmy praktycznie od ręki.

I dalej już mniej zależy od nas. Chodzi o to, że na poziomie projektowym nasze zadanie połączono z zadaniem do BOM zgłoszonym przez Radnego gminy Leszno Tomasza Maja (Projekt 73). Z Panem Radnym mam ten kłopot, że na żadnym etapie działania generalnie nie odpowiadał na nasze prośby, wnioski, czy zapytania. W poprzedniej kadencji Pan Radny Maj „walczył” z naszym Radnym stawiając na rozwój Marianowa i Grądów (opinia), a w tej konsekwentnie składa wnioski o usunięcie z budżetu kolejnych inwestycji w Wyględach (fakty – np. posiedzenie komisji z dn. 16.12.2024), co czyni zresztą wraz z Radną Malarowską z którą zasiadają tak w Komisji Budżetu Finansów i Inwestycji, jak i w Prezydium Rady Gminy. Tak wygląda „wsparcie” dla naszej wsi i naszych spraw. Wprawdzie na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim padła propozycja żebyśmy podejmowali decyzje również w tematach dotyczących Jego projektu, ale to z oczywistych względów odrzuciliśmy. Szanujemy Jego pomysły i nie będziemy za Niego decydować. Impas. Do ruszenia tematu dalej potrzebne jest działanie Radnego Maja. Treść ustaleń z formalnej notatki, jaka powstała po spotkaniu poniżej. Jeśli to się uda i Radny Maj podejmie się odpowiedzieć MZDW, to wyłonienie wykonawcy można będzie planować na pierwszy kwartał 2025 r. A potem pozostanie realizacja.

.
Update DW888 Kujawskiego – poprawa bezpieczeństwa: kwiecień 2025

Udało się uzgodnić od strony MZDW wskazane powyżej detale z Radnym naszej gminy Tomaszem Majem. Szkoda, że konsekwentnie nie wyraża On woli współpracy, którą od dawna proponowaliśmy. Nie odpowiadanie na korespondencję to wyjątkowo negatywny przykład wkładu i aktywności „naszego samorządowca”. Ale to udało się obejść dzięki pomocy MZDW. Nie zmienia to jednak faktu, że w naszych spotkaniach Pan Radny niestety nie uczestniczy. A tylko te posuwają temat krok po kroku do przodu. Na ostatnim zebraniu w którym uczestniczyliśmy jako strona społeczna (w kwietniu tego roku przy okazji innego naszego projektu) mocno zaniepokoiły mnie słowa głównego Dyrektora MZDW, iż na poziomie zarządu dróg wojewódzkich „systemowo” wycofują się z radarowych wyświetlaczy prędkości. „Systemowo” chcą przejść na Odcinkowe Pomiary Prędkości (OPP). Tylko czekałem na strzał w naszą stronę, że w tej sytuacji u nas się „NieDa”. Na szczęście to właśnie my odwołaniami i wnioskami, a w szczególności pierwszym projektem Odcinkowego Pomiaru Prędkości realizowanego siłami samorządu na Mazowszu, temat w naszym województwie rozkręciliśmy. Merytorycznie byliśmy przygotowani. Poszedł pocisk: „gdzie, jak, kiedy”

W sumie niewiele tych OPP będzie, raczej w miastach i tyle. Na terenach takich jak nasz zero konkretów. Na ten moment pilotażowo idzie nasz pomysł OPP na DW579 z Leszna w stronę Cybulic. Ten, gdzie popchnęliśmy taki pomiar wnioskiem do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza i zdobyliśmy środki na realizację po trasie przez KPN. Z tej strony nas nie ugryźli 🙂 Ale skoro okazja była, to oczywiście marudziliśmy o DW888 – ul. Kujawskiego. Ale nie samo marudzenie działa. Naprawdę sporo pomocy uzyskujemy na poziomie ludzi, którzy temat znają w MZDW, od inżynierii ruchu Mazowsza, czy ludzi z Urzędu Marszałkowskiego. Idzie to opornie, ale idzie. Ciągle wierzę, że temat dowieziemy z Jackiem do szczęśliwego finału. Na dziś ciągle w grze mamy zarówno funkcjonalność Radarowych Wyświetlaczy Prędkości, jak i Wykrywanie Przechodniów na wybranych przejściach na Kujawskiego. Tego nam ciągle „nie wykoszono”, a temat ciągle żyje.

Konkrety też są. W ostatnich dniach zadanie pojawiło się w planie zamówień publicznych pod numerem 1.1.91, jako część zadania wycenionego wstępnie na 834 688,04 PLN. Przewidywany termin wszczęcia postępowania przetargowego to: 2 kwartał tego roku. W przetargach na ten moment tej pozycji jeszcze nie ma. Monitorujemy postępowania. Na razie trzeba czekać na zabezpieczenie środków przez Sejmik Województwa Mazowieckiego. Posiedzenie Sejmiku zostało zaplanowane na 20 maja. Dam znać jeśli przetarg zostanie ogłoszony. Ciekawe czy uda się to doprowadzić do szczęśliwego finału, czy jednak w końcu polegniemy w tej nierównej walce z „systemem”.

wróć do początku – czytaj całość

Update odnośnie Feliksowa:

A po drodze Kujawskiego z Wyględ do Zaborowa, w samym Feliksowie…

Trochę bliżej również do powstania przejścia dla pieszych w Feliksowie. Temat „niezałatwiany” od zawsze. Uruchomienie linii 96 przez Wyględy do Zaborowa uwidoczniło problem. W Feliksowie zwyczajnie nie ma gdzie autobus stanąć, więc z Wyględ jedzie już bez przystanku aż do Zaborowa. Nawet tzw. peronu ze słupkiem się przez te wszystkie lata nie doczekaliśmy. Na horyzoncie rysuje się jednak przełom. Nie tylko nowe perony w Feliksowie, ale również dodatkowe przejście dla pieszych przez Kujawskiego. Skoro w Wyględach przy granicy z Myszczynem się udało, liczę że i Feliksów doczeka się poprawy bezpieczeństwa pieszych. Zamiast prowizorek, na horyzoncie docelowy „konkret” z peronami po obu stronach ulicy i przejściem dla pieszych. Koncepcyjnie wygląda to tak:

Jeśli jesteście „w terenie” i szukacie lokalizacji, to jest to obszar na odcinku od km 4+700 do km 4+800.

Na ile realne? Dość realne 🙂 Temat wszedł już do planu postępowań MZDW o udzielenie zamówień na ten rok. Przewidywany termin wszczęcia postępowania to drugi kwartał 2025. Orientacyjna wartość
zamówienia 1.500.000 PLN. Powstanie tego przystanku to jeden z kroków do poprawy komunikacji zbiorowej po naszej stronie gminy. Wzmocni sens i funkcjonalność każdej linii prowadzonych przez Kujawskiego, a to potrzebne będzie do kolejnych rozmów o przewozach z GPA. Trzymajcie kciuki.

Autobus linii 96 ruszył i… jeździ. Mam nadzieję, że jest rozkładowo i komfortowo. O tym już wiecie i pisałem więcej pod linkiem poniżej. Aha… Temat tabliczek przystankowych, który zgłosiliście zdaje się być ogarnięty. Jechałem przelotem i mignęły mi one pochwycone „kątem oka”. O nową linię do stacji PKP, czy docelowe przedłużenie linii 96 przez Zaborów, Wiktorów, Wyględy Topolową, aż do Wólki uporczywie powracam interpelacjami i propozycjami działań. Opór „hamulcowych” konkretny. Ten temat też do szerszego opisania w „wolniejszej”, bo poza ruszeniem tematu przystanku w Feliksowie jest kilka innych przełomowych zdarzeń i coraz bliżej do kolejnej linii kierowanej do gminy Ożarów Mazowiecki czy stacji PKP. Wierzę, że ten rok kompletnie odmieni realia komunikacyjne naszej okolicy, a kursująca już linia 96 to dopiero początek zmian „na lepsze”.