Przewozy pasażerskie w ramach GPA nie dla nas

Przewozy pasażerskie w ramach GPA nie dla nas

2024-10-02 0 przez Artur Ligięza

Update 21.11.2024

Nie będzie linii łączącej Wólkę, przez Wyględy i Zaborów ze stacją PKP w ramach obecnych zmian GPA 🙁 Z rozmowy jaką prowadziłem z GPA wyłania się taki właśnie obraz. Mam też ich argumenty, było i jest co przepracować. Z częścią się zgadzam, co do części mam przekonanie że uda się przygotować kontrargumentację. Na końcu drogi wierzę jednak w sukces, bo rozmowa była konstruktywna.

To ta zła wiadomość, ale nie ma co płakać bo… jednak dużo się dzieje. Część „składanych klocków” wręcz przełomowa. Pod koniec będzie więc o pozytywach. Od czasu poprzednich wystąpień: rozmawiałem z GPA, dyskutowałem z kierowcami GPA, odwiedzałem kolejne dworce PKP, analizowałem rozkłady i połączenia, rozmawiałem z MZDW o przystankach, miałem też przyjemność kolejnych dyskusji wewnątrz naszej gminy. Wierzę, że kiedyś się uda. Wszystko jest bowiem kwestią… „pochodzenia”.

Najpierw o cudach.

Ze dwa, czy trzy lata temu podjąłem temat tej linii jako zwykły mieszkaniec podczas debaty o stanie gminy. Czy to coś dało? Jak przez lata na Kujawskiego autobusu „ni widu ni słychu”, tak do końca zeszłej kadencji sytuacja się nie zmieniła ani o milimetr. W ostatnim czasie zaskoczyła mnie więc interpelacja Radnej Marianny Malarowskiej w sprawie… komunikacji Zaborów – Płochocin. Jakby nie było Pani Radna reprezentuje naszą część gminy w Prezydium Rady. Z wnioskami i propozycjami Pani Radnej się jednak nie zgadzam. W mojej opinii są one nakierowane głównie na Jej okręg wyborczy. Trudno mi się doszukać myślenia/wizji dotyczącej szerszej części naszej społeczności. Obserwując efekty działań przez całe ubiegłe lata, mam wrażenie, że obecna interpelacja powstała na zasadzie „papugowania”. Niestety bez głębszych przemyśleń, w sposób powierzchowny i w mojej opinii potencjalnie wręcz szkodliwy. Czy poza efektem „propagandowym” coś z tej interpelacji wyniknęło? Z odpowiedzi na interpelację dowiedzieć się można m.in., iż: wydatkujemy 1,275 MPLN na przewozy, w ramach czego zostaną uruchomione 4 linie autobusowe obsługujące 44 przystanki … To w mojej ocenie jedyny konkret. Oczywiście wszystko po zachodniej części gminy, co wskazuję i z czym polemizuję od momentu pojawienia się tych rozwiązań. Reszta odpowiedzi to „niewiele znaczące ozdobniki”. Zobaczcie sami na BIP. Wg mnie nic dla nas pozytywnego (część wschodnia gminy) z tego nie wynika.

Temat poddano dyskusji na Radzie. Byłbym zdziwiony, gdyby nie pojawiła się żadna refleksja. Ale jest! Grzebiąc głęboko w papierach, a konkretnie w projekcji budżetu gminy Leszno na 2025 rok doszukałem się kwoty 300 TPLN z przeznaczeniem na zakup usług transportowych na linii… UWAGA!!! Leszno – Płochocin!!! Droga Pani Radna! Po raz kolejny „zaznacza Pani swoją obecność”, tam gdzie inni poświęcają swój czas i pracę. Czy to „papugowanie” ma sens? Ile to wnosi? Zamiast „marketingowego podłączania się” – byłbym Pani Radnej, jako przedstawicielce wschodniej części gminy Leszno w Prezydium Rady Gminy, niezmiernie i ogromnie zobowiązany gdyby ekspresowo i zdecydowanie Pani ten temat podjęła!

Nie reagowała Pani choćby na ewidentne obstrukcje na poziomie przekazywania interpelacji w sprawie GPA Wójtowi Gminy, przez Przewodniczącego Rady. Jest Pani w Prezydium. To pole do działania. Nawet w takiej sprawie nie reaguje Pani jednak na żenujące „zamrażalnikowanie” wystąpień ruszających temat do przodu, zamiast tego składając swój wniosek. Publicznie to określiłem jako „oczy szeroko zamknięte” i podtrzymuję. Krew mnie zalewa, obserwując jak to „działa” od środka. Jeśli tym torem działania uda się Pani z Pani „większością” uruchomić piątą linię przez Leszno jak na ten moment stoi „na kwitach”, odtrąbi Pani pewnie kolejny Swój sukces…

Jest Pani przecież również Członkiem Komisji Budżetowej. Zgłosiła się Pani i została wybrana. Czy przeznaczenie tych dodatkowych środków na linię z Leszna Pani zakwestionowała? Ja oczywiście mogę spędzać godziny nad papierami finansowymi gminy, co zresztą wielokrotnie czynię, ale zasiadanie w Komisjach i Prezydium do czegoś jednak zobowiązuje. Czy naprawdę ma to pójść na kolejną linię przez Leszno, gdzie już zaplanowano 4 linie GPA? Obłęd. A może zwyczajnie realia?

Bo właśnie w takich realiach funkcjonuje nasza część gminy. Nie zamierzam na to biernie patrzeć. Idzie kolejna interpelacja. Tym razem poparta konkretnymi propozycjami działań w oparciu o przepracowane założenia. Coś robić trzeba. Wiarę nieustająco mam.

Z pozytywów:

  1. Już niebawem pojedzie Kujawskiego linia 96 z GPA do Zaborowa (inicjatywa Starych Babic).
  2. Po stronie MZDW idą prace projektowe nad peronami na Kujawskiego (Wyględy i Feliksów). Ta infrastruktura przyda się pod „naszą linię”. Potwierdziłem te informacje ustnie na spotkaniu z MZDW. Będę zabiegał o „papier”. Jak pozyskam, dam Wam znać o szczegółach. To co „na buzię” wygląda obiecująco, ale poczekajmy na sformalizowaną odpowiedź.
  3. Jest wstępnie rozpoznana po stronie Gminy Leszno wartość kwotowa realizacji połączenia. Z informacji udzielanych przez Wójta podczas obrad mowa była o orientacyjnej kwocie 400 TPLN. Nigdy, podkreślam nigdy(!) nie kojarzę etapu na którym konkretna kwota byłaby choćby wstępnie oszacowana. Zresztą zabiegałem o to poprzednią interpelacją. Brawo. Mamy jakiś punkt wyjścia.
  4. 300 TPLN na „zakup usług transportowych” w projekcie budżetu gminy na 2025 rok – jest. O ile przeznaczenie tej kwoty na linię Leszno – Płochocin to dla mnie absurd i granda(!), o tyle teraz trzeba powalczyć o przesunięcie tych pieniędzy w budżecie „na wschód”.
  5. Jest deklaracja Burmistrza Ożarowa o włączeniu się finansowym w linię między naszymi gminami (to od zawsze było negowane – czyli panowała narracja „Nie jest zainteresowany”). Tu plus dla naszego/Waszego (droga Większości) Wójta za rozmowy i ich efekty, nawet jeśli kwotowo będzie to udział mniejszy niż gminy Leszno.

Co najmniej sporo jak na te pół roku kadencji obecnej Rady!

Interpelacją pewnie znowu sobie narobię wrogów, ale… jestem w opozycji i bardzo to sobie (obserwując jakość pracy Rady i kolejne procesy decyzyjne) cenię 🙂 Część składanych propozycji „odważna”, pewnie też kontrowersyjna. Radnych ze wschodniej części gminy pokornie proszę o wsparcie lub ewentualne uwagi. Pozostałych Radnych proszę o umiar i rozsądek w zabieganiu o „dobro zachodu”. Stan obecny nierównowagi transportu zbiorowego dla mnie osobiście bardzo źle świadczy o naszym samorządzie jako całości. Jak na dłoni widać gdzie „jest większość” i faktyczny „ośrodek decyzyjny”. Na krytykę przygotowanych propozycji i otwartą dyskusję jestem oczywiście otwarty.

Treść oryginalnego postu:

Serdecznie dziękuję każdemu z Was, kto znalazł czas na udział w konsultacjach społecznych zorganizowanych przez GPA w sprawie przewozów pasażerskich! Moje wnioski? Jeśli sami tematu nie ruszymy, będziemy zdani na taką „aktywność” i „efekty” jak do tej pory. Naprawdę, bardzo Wam dziękuję!

Z uwagi na wagę tematu wystąpiłem z interpelacją do Wójta Gminy Leszno wokół tej sprawy. Nie może być tak, żeby przy czterech liniach po zachodniej stronie, nasza gmina nie podjęła wysiłku choćby rozpoznania tematu po naszej stronie gminy. Nie wykonano nawet analizy kosztowej połączenia naszej części gminy z gminą Ożarów Maz., o której to potrzebie mowa jest od lat!

Już samo procedowanie tej interpelacji mocno obciążyło nasz samorząd. Zastanawiam się, czy na odpowiedź nie poszło więcej wysiłku niż na cały proces planowania tych rozwiązań… Odpowiedź Wójta powinna się pojawić w ciągu 14 dni. Interpelację przesłałem do Przewodniczącego Rady Gminy – Radnego Michała Dominiaka dnia 28 sierpnia. Ten powinien przekazać ją Wójtowi „niezwłocznie”. Widzę, że uporał się z tym „już” 17 września. Odpowiedź przyszła… po zakończeniu konsultacji – w tak „ekspresowym tempie”, że otrzymałem ją… 1 października. Takie są realia w jakich można mierzyć sprawność i stan naszego samorządu…

W odpowiedziach jakie otrzymałem nie dostrzegam realnej próby/chęci podjęcia tematu po naszej stronie gminy. Część z nich mnie wprost oburza. Wniosek jest jeden: bez Was i Waszego wsparcia nic nie ruszy do przodu. Cieszę się, że nasz głos udało się jednak przekazać do GPA. Nie sądzę, że przy obecnym zaangażowaniu naszego samorządu uda się szybko coś zmienić, ale próbować zwyczajnie trzeba! Niech to będzie nasz fundament w słusznym kierunku. Treść interpelacji poniżej. Pod nią odpowiedzi. Siąść i … zapłakać. Pytań masa. Gdzie korzyść dla nas? Czy linia 719 udźwignie temat? Czy ktoś podjął się choćby analizy potrzeb? Co i jak policzono? Ale… przynajmniej widać „skąd ruszamy”.

Treść odpowiedzi. Pełna odpowiedź z ewentualnymi załącznikami zamieszczona winna być opublikowana na BIP Gminy Leszno.

Niezależnie od tych działań, jeszcze przed otrzymaniem odpowiedzi Wójta, wystąpiłem również osobnym pismem do Starosty Powiatu Warszawskiego Zachodniego o wsparcie działań na poziomie strategicznym. Bez mocnego zaangażowania się Gminy Leszno trudno to sobie jakoś wyobrazić, ale… kto wie? Niestety, na umówione spotkanie z Panem Starostą nie dotarłem. Zdrowie spłatało mi przykrego psikusa. Próbować trzeba wielotorowo, bo po naszej stronie gminy „pies z kulawą nogą” tematu nie ruszy, a komunikacja zbiorowa naprawdę pozostawia wiele do życzenia. Nie sądzę, żeby zmiany jakie zachodzą obecnie w zakresie transportu zbiorowego były dla nas „na lepsze”. Mam natomiast wiele obaw o jeszcze większe problemy na obu liniach komunikujących naszą część gminy ze stolicą. Czas pokaże. Treść wystąpienia poniżej:

Na ten moment obaw masa. Jeśli się z czegoś cieszyć to z aktywności Starych Babic i autobusu linii 96, który zahaczy o naszą wieś. Więcej o tej linii przekazywałem Wam tutaj: https://wygledy.pl/powalczmy-o-autobusy/.

Zdjęcie/grafika ilustrująca wpis – źródło: FB, profil GPA: https://www.facebook.com/photo?fbid=545493261327737&set=a.118026414074426