Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu: Stołeczna i Topolowa
2023-05-13W tym roku nie powalczymy o Wasze głosy, którymi tak skutecznie sięgaliśmy w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza zarówno w 2021 i 2022 roku po bardzo konkretne środki finansowe na poprawę tego co „wokół nas”. Tam gdzie w ostatnich dwóch latach skutecznie powalczyliśmy, mowa o środkach rzędu ca. 1.5 MPLN. Jak na działania społeczne w mojej opinii sporo.
Jeśli chodzi o środki o które wystąpiłem na zadanie do realizacji w naszym sołectwie na ten rok, jeden z elementów w ramach przygotowanego wniosku „Bezpieczniej na zielonym” dotyczył akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej wykrywającej auta i pieszych na skrzyżowaniu Stołeczna/Topolowa. Trudność tego typu zadania polega na tym, że elementem niezbędnym do zainicjowania takiej inwestycji jest dość skomplikowana „Analiza”, której siłami społecznymi nie ogarniemy.
Analiza – czyli co? Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2003 r. Nr 220, poz. 2181) powinna być wykonana ocena konieczności zastosowania sygnalizacji świetlnej. Aby uzyskać rzetelną analizę należy ocenić warunki i organizację ruchu na skrzyżowaniu wskazanym w projekcie.
Z przyczyn oczywistych takowej analizy nie wykonaliśmy i na etapie składania wniosku jej nie mieliśmy. Tego typu zadanie pozostaje w gestii MZDW, ale jak to z Urzędami raczej nie ma co liczyć ani na aktywność MZDW, ani na zainicjowanie tego typu działań od strony naszego Urzędu Gminy czy naszej Rady Gminy. Naprawdę długo się zastanawiałem jak proces uruchomić, działając wyłącznie społecznie.
Wniosek złożony do BOM fajnie ruszył ocenę formalną i merytoryczną wraz z opiniowaniem przez Inżynierię Ruchu Mazowsza. Pierwszy, ale jakże istotny krok! Oczywiście wskazano i do tego celnie, że wspomniana Analiza warunkuje realizację tego typu inwestycji. Odsłaniając „karty” mogę dziś już przyznać, że odwołanie które złożyliśmy razem z Jackiem Werderem w ramach tego postępowania było… dość nietypowe 🙂 Żeby Was nie zanudzać całością wystąpienia w tej sprawie na końcowym etapie odwołania, zerknijcie proszę wyłącznie na fragment końcowy.
Jak to? Wnioskowaliście aby nie uwzględniać tego tematu do głosowania w ramach BOM? Ano. Dokładnie tak! Bo co jest kluczowe do ruszenia tematu z miejsca? Odpowiednia Analiza po stronie MZDW!!!
W dniu 9 maja 2023 r. Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął Uchwałę nr 763/407/23, którą utrzymał w mocy negatywny wynik oceny tego projektu. Klucz do uśmiechu jest w uzasadnieniu. Tam znajdziemy niezwykle istotne z naszego punktu widzenia wnioski.
Po pierwsze jak podniesiono (i być może słusznie) w uzasadnieniu: „Na wykonanie analizy potrzeba więcej czasu niż jeden rok. W ramach BOM realizowane są projekty, które są możliwe do zrealizowania w trakcie jednego roku budżetowego (§ 9 pkt 7 uchwały nr 227/19 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie budżetu obywatelskiego Województwa Mazowieckiego (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2021 r. poz. 3882)).”
I drugie. Właśnie dzięki temu mam dziś naprawdę dobry dzień 🙂
„W przypadku projektu „Bezpieczniej na zielonym” Zarząd Województwa Mazowieckiego dostrzega konieczność podniesienia poziomu bezpieczeństwa użytkowników drogi na wskazanym skrzyżowaniu. Dlatego, kierując się potrzebą wyrażoną przez wnioskodawców, zleci Mazowieckiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Warszawie przeprowadzenie stosownych analiz drogowych, na podstawie których będą podejmowane kolejne decyzje i działania.”
Na temat „naszego” skrzyżowania tyle w temacie na ten moment. Takich „miejsc” na DW580 rozpoznałem z Jackiem Werderem jednak sporo przy okazji przygotowywania tej dokumentacji. Projektem do BOM 2023 wnioskowaliśmy np. również o przejście dla pieszych w Lesznie. Inne pojawiły się głosami mieszkańców w trakcie dyskusji publicznej jaką zainicjowaliśmy na lokalnych forach. Na terenie sołectwa i w najbliższej okolicy niezwykle martwią mnie wyloty z bocznych na główną np. wyjazd z Kwiatowej u nas, czy po sąsiedzku ze Źródlanej na główną. Zbieramy te punkty w jakąś sensowną listę i myślimy o petycji w sprawie analizy i poprawy bezpieczeństwa wzdłuż DW580. Powstanie pewnie jak tylko czas i siły pozwolą.