
Odcinkowy Pomiar Prędkości na DW579 – Tarcza KPN
2025-06-30Na wstępie raz jeszcze dziękuję Tym z Was, którzy swoim głosem wsparli nas na etapie społecznego sięgania po fundusze przy temacie Odcinkowego Pomiaru Prędkości (OPP).
W tamtym roku udało się kolejnymi odwołaniami uzyskać pozytywną ocenę merytoryczną i pozytywną ocenę formalną Urzędu Marszałkowskiego. Mogliśmy walczyć o Wasze głosy. Mega dzięki dla Jacka Werdera, który wspierał mnie na każdym etapie i z którym razem zgłębialiśmy kolejne aspekty tego zadania. Dzięki Jacek za pracę, czas i trud. Od papierów, przez promocję projektu, po spotkania w urzędach. Przez te 3 lata grzebania w papierologii, przez etap promocji i zbierania poparcia, po spotkania ze wszystkimi uczestnikami postępowania już po społecznym zdobyciu środków. Masa czasu i roboty. We dwóch przygotowaliśmy w sumie całą papierologię projektu wraz z „gotowcem” uregulowań formalnych – czyli kto z kim i co powinien podpisać, żeby inwestycję sfinansować ze środków samorządu, a następnie przekazać w użytkowanie powołanej do tego instytucji.
Wiecie, że to będzie pierwsza taka realizacja siłami samorządu Mazowsza? Zresztą również jedna z pierwszych finansowanych środkami samorządowymi w kraju! Za pomoc prawną na etapie odwołań, wielkie podziękowania dla Mecenasa Grzegorza Stępniewskiego z Błonia. Przygotowane papiery pod ten projekt, to odpowiedź na wieloletniego ping-pong’a instytucjonalnego i wynikającej z niego kompletnej „niemocy” w temacie OPP na „gilotynie KPN”. Z Waszą społeczną pomocą na etapie głosowania na najlepsze projekty, udało się wygrać BOM. Na ten cel pozyskaliśmy 1.150.000 PLN z budżetu Mazowsza.
Czerwiec tego roku to konkretny krok w stronę realizacji. Ogłoszenie przetargu. Otwarcie ofert ma nastąpić już 3 lipca 2025. Pytań złożonych w ramach postępowania ogrom. Nic dziwnego. Z punktu widzenia samorządów, pierwsza inwestycja tego rodzaju prowadzona finansowaniem na poziomie Mazowsza. Z treści pytań w ramach postępowania, jakieś ogromne zagrożenia w mojej opinii nie występują. Kluczowe będą oczywiście uzgodnienia z PGE odnośnie podłączeń. Ale tu, uczestnicząc w kolejnych spotkaniach i obserwując postępy prac jestem dobrej myśli 🙂
Gdyby więcej tematów szło na etapie przygotowywania inwestycji przy takim zaangażowaniu instytucji i urzędników to… Chiny zamiast nas tempem inwestycji zwyczajnie „zjadać”, tylko by nas goniły!
Serio, serio… Jestem pod ogromnym wrażeniem tempa i sposobu prac na etapie przygotowań do ogłoszenia przetargu i uzgodnień pomiędzy uczestnikami. Pozwolę sobie podziękować Wszystkim, z którymi z Jackiem mogliśmy usiąść przy jednym stole wokół tego tematu. Podziękowania dla Pana Marszałka Adama Struzika. Podziękowania dla ludzi z Urzędu Marszałkowskiego, którzy na tak wielu poziomach wzięli udział w uzgodnieniach i zwyczajnie dawali dużo „od siebie”. Mega wielki dzięki dla Inżynierii Ruchu Mazowsza! Słowa uznania dla ludzi z BOM. Podziękowania za spotkania dla ekipy z Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Mazowsza. Chylę czoła za udział w spotkaniach dla pracowników i Dyrektora KPN Mirosława Markowskiego. Dzięki dla chłopaków z GITD CANARD. Mega podziękowania dla ludzi z MZDW i samego Dyrektora Grzegorza Obłękowskiego. Dla wszystkich w MZDW, którzy wzięli udział w uzgodnieniach i przygotowaniu dokumentacji przetargowej. Kiedy po naszym kwietniowym spotkaniu w KPN, po takiej super dyskusji(!), część z Was zwyczajnie wsiadła w auta i ruszyła razem na ustalenia w teren wiedziałem, że będzie dobrze. Mega robota urzędnicza! To się zwyczajnie nie zdarza, a obserwuję i uczestniczę w kilku postępowaniach. Od strony pracy i tempa tego etapu, Moi Drodzy to… majstersztyk terminowy! Brawo Wy!
Lipiec, po otwarciu ofert powinien przynieść odpowiedź czy starczy środków. Mam nadzieję, że uda się podpisać umowę z wykonawcą tej instalacji. Czas realizacji określony w SIWZ zdaje się być ambitny. Trzeba trzymać kciuki, a jak pojawią się przeszkody wierzę, że ta ekipa która przy temacie chodzi od strony MZDW zwyczajnie „da radę”. Cieszy mnie też wypowiedź Dyrektora MZDW, który stwierdził że drogą którą przygotowaliśmy z Jackiem będą zmierzali w stronę kolejnych tego typu instalacji na Mazowszu. To buduje i nadaje naszej pracy sens 🙂 Ktoś chce wrócić do tematu OPP między Zaborowem i Borzęcinem? Zapraszam do kontaktu, podzielimy się z Jackiem wiedzą i doświadczeniem.
Lokalizacja punktów pomiarowych
Świetne kwietniowe spotkanie z udziałem ludzi z Urzędu Marszałkowskiego, MZDW, GITD, CANARD i KPN zaowocowało „uzgodnieniami w locie”. Tam gdzie proces uzgodnień obserwuję, trwa to często latami. A pamiętajmy proszę, że mamy temat i innowacyjny i biegnący przez teren Parku Narodowego. Tak szybkich i konkretnych uzgodnień się nie spodziewałem. Czapki z głów Panie i Panowie!
Od strony Leszna planowany punkt pomiarowy określono jako współrzędne: Leszno – w okolicy punktu: 52.15.43.9 N 20.35.34.5 E. Na wylocie z Leszna. Jadąc z centrum, już za marketem Carrefour.
Odcinek pomiarowy
Na stole były dwie koncepcje. Pierwsza to dwa krótsze odcinki pomiarowe. Koncepcja druga, to jeden długi odcinek pomiarowy. Ta koncepcja została ostatecznie wybrana do realizacji. Odcinek pomiarowy między Lesznem i miejscowością Cybulice Duże, wg planu winien wyglądać mniej więcej tak:

Pomiar realizowany na tej długości w praktyce pozostanie bez wpływu na ruch lokalny do wsi gminy Leszno położonych na północ od samego Leszna, skupiając się na ruchu tranzytowym między Lesznem i Cybulicami.
Planowany odcinek przez KPN o długości niemal 13 km to z tego co wyszperałem najdłuższy pomiar w Polsce realizowany na drodze klasy wojewódzkiej i drugi co do długości biorąc pod uwagę wszystkie klasy dróg. Najdłuższy odcinek pomiarowy wynosi 14 km i został zlokalizowany na drodze ekspresowej S7 w odcinku Falęcice – Nowy Gózd. Do czasu uruchomienia tej instalacji najdłuższym odcinkiem pomiarowym na drogach klasy wojewódzkiej jest 8,5 km OPP na DW 678. Wyzwanie jest.
Wpis będę aktualizował.
Artur Ligięza