Konsultacje w sprawie rozbudowy ulicy Leśnej

Konsultacje w sprawie rozbudowy ulicy Leśnej

2019-10-22 Wyłączono przez Artur Ligięza

W dniu 21.10.2019 r. miały miejsce zorganizowane przez Gminę Leszno konsultacje w sprawie projektu rozbudowy ulicy Leśnej w Wyględach. Mieszkańcy zainteresowani tematem mieli okazję spotkać z Kierowniczką Referatu Inwestycji i projektantami. Ze strony wsi Wyględy zabrakło niestety Sołtysa wsi i Radnych z Rady Sołeckiej, a szkoda bo to inwestycja o kluczowym znaczeniu dla naszej wsi.

Z naszych przestawicieli przybył Radny Gminy, z którym współpracuję przy tym temacie od pierwszego mojego wniosku o fundusze gminne na ten cel. Dzięki Darku! Jako, że jestem od kilku lat zaangażowany w ten temat i przygotowałem wniosek, który był podstawą do wpisania ulicy Kwiatowej i Leśnej do WPF naszej gminy, postaram się streścić najważniejsze tematy podjęte w ramach konsultacji i prac projektowych zarówno nad tym jak i nad poprzednim projektem.

1. Zakres projektowania

Projekt niestety nie obejmuje Leśnej za zakrętem. Obecne opracowanie, podobnie jak poprzednie dotyczy wyłącznie głównej nitki od Topolowej do Traktu w Borzęcinie. Sygnalizowałem konieczność poruszenia tego tematu Sołtysowi i Radnemu. Nie wiem czy i jakie są szanse doprojektowania Leśnej bis „za zakrętem”.

Myślę, że Leśna bis jako całość tej ulicy wymaga w końcu podjęcia działań nad uporządkowaniem tych spraw – może to jest temat na najbliższą kadencję, tak żeby do niego podejść kompleksowo na całej długości Leśnej bis, która obecnie funkcjonuje tylko odcinkami, mimo że plan zagospodarowania tego terenu ma już … 20 lat.

Tych tematów w rejonie Leśnej bis robi się już dość dużo: przejezdność, utwardzenie, oświetlenie, układ komunikacyjny. Generalnie ulica Leśna „bis” jako taka jest jedną z najdziwniejszych w gminie … Domów przybywa więc pora spojrzeć w tamtą stronę na kolejne lata.

2. Odwonienie ulicy Leśnej

Był to jeden z głównych zarzutów do pierwszego projektu, w którym odwodnienie miało zostać zrealizowane do studni chłonnych i rowów przy posesjach. Obecnie projektowane jest odprowadzenie wód opadowych do rowu wzdłuż Cisowej. Odwodnienie ma pójść kanalizacją deszczową w ulicach Kwiatowej i Liliowej. Odcinek Leśnej o długości około 100 metrów od strony Topolowej ma zostać odwoniony do studni chłonnej.

W trakcie dyskusji pojawił się temat odwodnienia zakrętu Leśnej gdzie często zbiera się woda spływająca z północnej części tej ulicy. Temat do przepracowania/zgłoszenia. W ulicy Liliowej ma być ułożona rura 400 – dodatkowe pytanie czy takie rozwiązanie pozwoli w przyszłości odprowadzić wodę z „Leśnej bis” tą samą trasą?

3. Chodnik i szerokość jezdni

W pierwszym projekcie zakładano brak chodnika. W jego miejsce miały być rowy i studnie chłonne. Obecnie projektowany jest chodnik o szerokości 2 metrów po północnej stronie Leśnej na całej długości (bez zakrętu). Szerokość chodnika ma wynosić 2 metry.

Poprzedni projekt zakładał przewężenia nawet do 4.5 metra. Obecnie projektant założył jezdnię o szerokości 5 metrów. Temat rozpoznaję. Szerokość między ogrodzeniami na Leśnej to około 9 m. Od północy planowany jest chodnik 2 metry szerokości i jezdnia 5 metrów. Razem ca. 7 metrów.

Zostaje przecież jeszcze sporo miejsca od południa. Z tego co ustaliłem w gminie od strony południowej ma być utwardzone pobocze (żwir). Obecna szerokość drogi wynika z istniejącej lokalizacji słupów energetycznych i wodociągu.

Zwróćcie Państwo uwagę, że 5 metrów to szerokość np. Kwiatowej na odcinku od rowu do Stołecznej. Tam okazuje się to jednak w praktyce „dość wąsko”. Odcinek Kwiatowej od rowu do Leśnej jest już znacznie szerszy i tam mijanie się nie jest aż tak kłopotliwe.

Może jest jednak szansa uzyskania większej szerokości jezdni? Utwardzone tłuczniem pobocze jak na Kwiatowej zdaje mi się słabym rozwiązaniem. W okolicach progów zwalniających aż się prosi o wymijanie poboczem wysepek. Jak widać na Kwiatowej spowodowało to konieczność montażu dodatkowych słupków. Prośba o analizę tematu przez Radnego i Sołtysa.

4. Energetyka

Projekt zakłada przesunięcie dwóch słupów w okolicach transformatora. Reszty zmian nie obejmuje. Teraz wiadomo dlaczego tak ważne było sygnalizowane przeze mnie wykonanie całościowego projektu przebudowy oświetlenia Leśnej. Myślę, żę jest to temat do przepracowania przez naszych przestawicieli. Sytuacją idealną byłoby przełożenie
kabli „do ziemi”, likwidacja istniejących słupów, które sprawiają wrażenie stawianych bez ładu i składu. To będzie pewnie jednak trudne do zrealizowania.

Myślę, że powinniśmy oczekiwać jak najszybszego podejścia do kompleksowego projektu energetyki wzdłuż Leśnej. Może uda się wykroić kawałek pobocza pod poszerzenie jezdni? Może uda się zrealizować spójne i przemyślane oświetlenie LED na projektowanym chodnikiem?

Jest nad czym popracować. Niezbędne będzie jednak skoordynowanie projektu Leśnej z projektem elektrycznym, na który przeznaczyliśmy środki z funduszu sołeckiego.

5. Progi zwalniające

Były w pierwotnym projekcie. Obecnie nie naniesione. Projektant czeka na propozycję lokalizacji.  Moim zdaniem to jedyny sprawdzający się w praktyce sposób ograniczenia prędkości. Ciekawy pomysł podsunął jeden z mieszkańców.

Chodzi o to żeby zaprojektować progi nieco węższe, ustawione w taki sposób aby samochody ciężarowe brały je między koła, a osobówki musiały najechać przynajmniej jednym kołem.

Uzupełnieniem progów powinny być zamontowane na Kwiatowej „kocie oczka” przed i za progiem. To znacznie zwiększa widoczność progu, szczególnie dla osób sporadycznie korzystających z naszych wiejskich dróg.

6. Asfalt czy kostka

Pojawiła się dyskusja nad sposobem realizacji nawierzchni. Za i przeciw, które pojawiły się w trakcie spotkania poniżej:

a/ Asfalt: Za tak: cichszy, wyższa prędkość poruszania się, wyższy standard drogi. Na nie: śmierdzi latem, wyższa awaryjność progów zwalniających, trudniejszy w naprawach.

b/ Kostka: Za tak: utrzymany standard drogi osiedlowej, niższa prędkość poruszania się, nie śmierdzi, niższa awaryjność progów zwalniających. Na nie: głośniejsza w użytkowaniu, niższa prędkość przejazdowa.

Osobiście skłaniam się do kostki. Obawiam się, że położenie asfaltu może doprowadzić do zwiększonej prędkości i zachęci w przyszłości do traktowania Leśnej nie jak drogi osiedlowej ale alternatywy do korkującej się Stołecznej.

Problem narośnie po przebudowie DW 580, która ma otaczać Borzęcin od Północy i wracać do starego przebiegu dopiero między Borzęcinem i Wyględami. Jest to wprawdzie temat na „jutro” ale już teraz trzeba brać to pod uwagę, ponieważ w trakcie uchwalania jest nowy plan tego terenu.

Jest duże prawdopodobieństwo, że po nadchodzącej zmianie Leśna będzie wykorzystywana nie tylko jako droga dojazdowa do naszego osiedla, ale również jako droga tranzytowa odciążająca DW 580, w tym także dojazd do nowego, dużego osiedla planowanego w Borzęcinie od strony północnej.

7. Założenia do projektu organizacji ruchu

Projektant czeka na założenia odnośnie organizacji ruchu. W mojej opinii powinniśmy położyć nacisk na dwie kwestie: ograniczenie prędkości do 20 lub 30 km/h powtarzane za każdym skrzyżowaniem oraz odpowiedni tonaż aut.

Dotychczasowe oznakowanie jako strefy zamieszkania nie powodowało zmniejszenia prędkości, szczególnie aut pojawiających się w okolicy osiedla sporadycznie.

To chyba najważniejsze sprawy poruszone na spotkaniu. Projekt ma być dostępny koło środy na stronie gminy. Format dostępny do przejrzenia w popularnej wersji PDF.

Ze swojej strony podziękowania dla pracowników gminy za uwzględnienie części uwag do pierwotnego projektu. Ten projekt nabiera sensu i kształtu. Tu też serdeczna prośba do Sołtysa i Rady Sołeckiej o zaangażowanie się w temat i wspomaganie działań przy tym temacie. Jest to największa w historii inwestycja w naszej wsi.

W przyszłości będzie miała ona przełożenie na jakość życia większości nas, naszych rodzin i naszych dzieci, słowem dotyczy wszystkich mieszkańców osiedla wokół ulicy Leśnej.