Kolejna edycja Budżetu Obywatelskiego Mazowsza – od strony sołectwa Wyględy

Kolejna edycja Budżetu Obywatelskiego Mazowsza – od strony sołectwa Wyględy

2023-01-22 Wyłączono przez Artur Ligięza

W tym roku udało się przygotować i złożyć dwa projekty do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza na rok 2023. W obu z nich nasze sołectwo zostało objęte propozycją działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa wzdłuż DW580 czyli w ciągu ulicy Stołecznej.

Pierwszy z projektów to projekt „Tarcza KPN” dostępny wprawdzie na tym etapie w ograniczonej formie, ale za to z listą poparcia tutaj:
https://bom.mazovia.pl/lista-poparcia/WHW7,W8N8PT2

W zakresie naszego sołectwa, Odcinkowym Pomiarem Prędkości (dalej OPP) chcemy objąć odcinek pomiędzy Zaborowem i Borzęcinem, przez Feliksów, Wiktorów i Wyględy. Udało się zebrać ponad 420 głosów na etapie pozwalającym na złożenie wniosku do oceny formalnej i później merytorycznej. Niesamowity wynik na tym etapie!

Temat bardzo ciężki. Po analizie wprowadzonych rozwiązań prawnych i organizacyjnych, które przekazały kluczową część infrastruktury (radary, rejestratory, czy OPP) do GITD, jestem niemal przekonany, że od czasu przekazania tych tematów do GITD nikt jeszcze nie ćwiczył realizacji tego typu inwestycji na poziomie samorządu i procedury przekazania tego typu inwestycji samorządowej do GITD. Skoro tak, to uznałem, że to bardzo ciekawy temat, który warty jest podjęcia merytorycznego – może uda się wytyczyć „nowy szlak” tego typu realizacji 🙂 Po zrealizowaniu inwestycji przez samorząd trzeba bowiem doprowadzić do włączenia nowych elementów w ogólnopolski system CANARD. O ile na początku miałem wrażenie, że jest to temat kompletnie niemożliwy do podjęcia, to po zgromadzeniu papierów i analizie kwitów mam wrażenie, że szansa jednak jest. Od strony procedowania da się to chyba spiąć, choć samorządy na ten moment z tej drogi nie korzystają! Sięgałem naprawdę głęboko. Nawet raport NIK-u odnośnie Odcinkowych Pomiarów Prędkości został uwzględniony w złożonym wniosku. Niezmiernie cieszy mnie fakt, że odnośnie naszego pomysłu i proponowanych rozwiązań otrzymaliśmy rekomendację pozytywną od Kampinoskiego Parku Narodowego! Nawet jeśli istnieje 1% szans na pozytywną weryfikację merytoryczną na poziomie inżynierii ruchu Urzędu Marszałkowskiego, to temat był w mojej opinii warty podjęcia. Ten wniosek został złożony w puli ogólnowojewódzkiej wraz z odcinkowym pomiarem na DW579 biegnącą niemal przez środek KPN i odcinkiem od Starych Babic w stronę Mościsk (ochrona migracji zwierząt na trasie do rezerwatu Łosiowe Błota). Wnioskiem dotykamy też tematu monitoringu ANPR (temat na kolejne lata).

W drugim projekcie „Bezpieczniej na Zielonym” podeszliśmy do skrzyżowania drogi wojewódzkiej z powiatową, czyli skrzyżowanie Stołeczna/Topolowa na granicy wsi Wyględy i Wiktorów. Ten projekt złożyliśmy w puli podregionalnej. Na ten moment skrócony opis wraz z listą poparcia dostępny jest tutaj:
https://bom.mazovia.pl/lista-poparcia/WHW6,W8N8PV9

W mojej opinii idealnym rozwiązaniem byłaby akomodacyjna sygnalizacja świetlna. Znowu coś nowego i innowacyjnego w naszej gminie. Niestety, innowacyjność propozycji powoduje, że brak jest dobrych wzorców, brak też jakiejkolwiek strategii na poziomie gminy w zakresie analizy potrzeb i propozycji docelowych rozwiązań drogowych. Proponowana sygnalizacja w zamyśle powinna wyświetlać domyślnie sygnał zielony dla aut jadących w stronę Zaborowa i Borzęcina. Dopiero po wykryciu ruchu na Topolowej od strony Wołki, czy dla aut jadących od Leśnej, sygnalizacja winna zmienić sygnał. Dodatkową funkcjonalnością tej sygnalizacji mógłby być pomiar prędkości aut jadących od strony Zaborowa i Starych Babic. Po wykryciu, że dany pojazd porusza się z prędkością wyższą niż dopuszczona na tym odcinku, sygnalizacja dyscyplinowała by kierującego czerwonym światłem zmuszając do zatrzymania przed przejściem dla pieszych.

To przejście ma już swoją smutną historię. Sam leżałem tam skuterkiem, ale to nie było nic poważnego. Były jednak wypadki ze skutkiem śmiertelnym. Ważne, żeby w tym miejscu dalej poprawiać bezpieczeństwo, również mając na względzie pieszych przechodzących przez przejście w stronę sklepu. Za jakiś czas skrzyżowanie przejmie nową ilość ruchu z rozbudowywanej Leśnej i dodatkowy ruch z ulicy Zachodniej, gdzie rusza zabudowa działek. Ważne i chyba najbardziej niebezpieczne miejsce/skrzyżowanie na mapie naszego sołectwa. Samo doświetlenie nie wystarczy, choć przy mizerii rozwiązań tego typu wokół, cieszy fakt że akurat tam i na skrzyżowaniu Leśna/Topolowa, oba przejścia są doświetlone znacznie lepiej niż inne w naszej gminie. W ramach tego wniosku walczymy również o dodatkowe aktywne przejście dla pieszych z azylem w Lesznie, mniej więcej na wysokości Biedronki.

Tematy z tego roku mocno trudne. Może być i tak, że żadnego z nich nie uda się obronić merytorycznie na etapie oceny przez Inżynierię Ruchu Urzędu Marszałkowskiego. Zresztą oba poprzednie wnioski z 2021 i 2022 były odrzucane i dopiero po moich odwołaniach przechodziły do głosowania, potem wygrywając powiat. Zobaczymy. Czas pokaże. Tutaj odwołania byłyby jednak naprawdę pracochłonne i wymagały by masy merytoryki, na którą mam coraz mniej czasu. Na Urząd Gminy ciężko liczyć, ba nawet na prośby o pomoc w konkretnym działaniu wokół BOM nie mają czasu, pozostawiając wnioski/pisma miesiącami bez rozpoznania i odpowiedzi. W każdym razie przekazanie obu projektów pod ocenę formalną i merytoryczną pozwoli zapoznać się z argumentami drugiej strony, niezależnie od finalnego rozstrzygnięcia.

To właśnie chcemy wykorzystać w przyszłości do petycji w sprawie analizy i strategi poprawy bezpieczeństwa na DW580 więc… bardzo się przyda.

A jak ktoś doczytał do końca, to fajny tekst o tym jak te nasze petycje „nie mają sensu”, ale… jednak jakoś działają:
https://www.facebook.com/LesznoMazowieckieInformator/posts/pfbid08yhfsfZbrWN9YhhTFMH99K5M3muz9M8BWmn2GJGxHdFyZ2Nsxk38oUzp1kHT2JNyl