Tarcza KPN. W tym roku walczymy o coś więcej niż potrzeby ludzi.
2023-04-21Odwołanie od negatywnej oceny merytorycznej dla wniosku Tarcza KPN udało się złożyć w terminie. Ciągle się nie poddajemy i staramy się coś zmienić na lepsze. Powalczymy o przyrodę. Ludzie sobie raczej poradzą. Zwierzęta same się jednak nie obronią. Rozstrzygnięcie w sprawie dopuszczenia projektu pod głosowanie w ramach BOM, powinno zapaść do dnia 10.5.2023 r.
Na poziomie oceny negatywnej naszego wniosku TARCZA KPN do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza spodziewaliśmy się długiej, burzliwej dyskusji i konkretnych zarzutów. Mieliśmy przygotowany plan, zebraliśmy argumenty, wypracowaliśmy w naszej opinii dość porządną „merytorykę”. Temat został zaprezentowany publicznie na lokalnych forach. Zebraliśmy uwagi, zastrzeżenia i pomysły od mieszkańców. Byliśmy przygotowani również na poziomie wniosków i zaleceń płynących z raportu NIK w sprawie Odcinkowych Pomiarów Prędkości. Uzasadnienie negatywnej oceny było jednak wyjątkowo niespodziewane. Nasze plany dyskusji merytorycznej się niestety kompletnie posypały. Skoro zabrakło merytorycznej wymiany argumentów w trakcie oceniania wniosku, zmuszeni zostaliśmy do „uwieszenia się” na stronie formalnej.
Przygotowanej przez nas dokumentacji zarzucono: „niezgodność z § 9 pkt 2 Uchwały nr 227/19 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie budżetu obywatelskiego Województwa Mazowieckiego (Dz. Urz. Woj. Maz. poz. 3882). Zgodnie z treścią art. 129 ust. 1, ust. 2 pkt 3) i ust. 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 988 z późn. zm.) organem właściwym, do którego należą sprawy z zakresu instalacji urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego jest Główny Inspektor Transportu Drogowego.”
Aby oszczędzić Wam czasu… Art 129, na który powołano się w uzasadnieniu to przepis dotykający zagadnienia: „Uprawnienia policjanta i niektórych podmiotów w trakcie kontroli ruchu drogowego”. Sęk w tym, że związku tego konkretnego przepisu i uprawnień Policjanta ze złożonym wnioskiem się… nie doszukaliśmy. Zarzut, iż zgłoszone przez nas zadanie inwestycyjne mające na celu m.in. poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz ochronę przyrody i zwierząt jedynego Parku Narodowego Mazowsza (poprzez realizację proponowanego przez nas Odcinkowego Pomiaru Prędkości na drodze przecinającej Kampinoski Park Narodowy), nie mieści się w zakresie zadań o charakterze wojewódzkim zdaje nam się po prostu absurdalny.
Odwołanie jest jakie jest. Wobec braku dyskusji merytorycznej poprzedzającej odrzucenie wniosku, jak i wobec argumentacji jaką przedstawiono jako uzasadnienie negatywnej oceny, zdecydowaliśmy się na następujące podejście do odwołania. Tam gdzie faktycznie dyskusyjne mogły by być techniczne aspekty wyznaczenia odcinków, czy problematyka sposobu i techniki ich wzorcowania, odpuściliśmy odwołanie. Stawiamy na maksymalne uproszczenie tematu od strony procedury inwestycyjnej, koniecznych uzgodnień, przecierania szlaków dla nowych rozwiązań itp.
Odpuszczamy: Odcinkowy pomiar na DW580 między Zaborowem i Borzęcinem, oraz odcinek DW898 pomiędzy Starymi Babicami i rondem w Klaudynie (chcieliśmy dodatkowo zabezpieczyć szlak migracji zwierząt między rezerwatami: Łosiowe Błota i Kalinowa Łąka). Odpuszczamy również temat ANPR (choć tu pojawia się niesamowita szansa w związku z uruchomieniem w grudniu ANPR na poziomie Komendy Stołecznej).
Skupiliśmy się na priorytetowej w naszej opinii DW579 na odcinku od Leszna w stronę Cybulic. Jestem przekonany, że takie podejście pozwoli uniknąć problemów rozproszenia instalacji OPP, gdzie na każdym z dodatkowych odcinków mogłyby wyniknąć inne problemy np. z uwagi na charakter terenów intensywnie zabudowanych, odpływu ruchu, dodatkowych uzgodnień w sprawie sposobu podłączenia ANPR itp. itd.
Założenie jakie przyjęliśmy idąc taką drogą do odwołania: Jeśli uda się przepchnąć jeden kluczowy odcinek, uda się otworzyć drzwi do kolejnych tego typu realizacji bezpośrednio przez samorządy. Na terenie gmin, powiatów, województwa mazowieckiego. Jedno tego typu zadanie zrealizowane siłami samorządu może wręcz otworzyć drzwi do realizacji na terenie całego kraju. Odwołanie ma w sumie 3 strony. Fragment merytoryczny odwołania publikuję pod koniec. Może komuś się przyda przy tego typu staraniach. To jest temat z gatunku tych, które „warto, nawet jeśli się nie opłaca„. O co mi chodzi? Zerknij tutaj – bo naprawdę cenne słowa . Jeśli chciałbyś posłuchać genialnego w przekazie Jacka Walkiewicza więcej – kliknij tutaj. Teraz cała nadzieja w Radnych Sejmiku Województwa Mazowieckiego. To Oni pozytywnie rozpatrywali nasze odwołania w 2021 i 2022 roku. Jakaś nadzieja wciąż się tli. Kto ma jakikolwiek kontakt na tym poziomie: warto wspomnieć, że… warto nasze starania poprzeć. Nawet jak się nie zawsze opłaca 🙂
Tak więc… Drzwiami nam „klapnięto niemal przed nosem”. W małą szparę, która pozostała po etapie weryfikacji merytorycznej „wciskamy kijek” z wiarą i nadzieją. Nie wiemy czy się uda, ale wszystkim 427 osobom, które poparły nasz wniosek do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza serdecznie dziękujemy. Dzięki za Wasze wsparcie na etapie zbierania poparcia niezbędnego do złożenia tego projektu do BOM! Dzięki również wszystkim, którzy aktywnie włączyli się w zbieranie podpisów i wspierali nas na swoich stronach, forach, oraz merytorycznie w trakcie dyskusji!
Uda się. Kiedyś. Jakoś. Musi się udać.
Fotografia źródłowa potrąconego łosia: OSP KSRG Kampinos kolizja z dnia 4 kwietnia br. Oby jak najmniej takich zdarzeń.