Wniosek 121 do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza
2021-09-06W kwietniu br. przygotowałem i złożyłem wniosek inwestycyjny poprawy bezpieczeństwa w ciągu DW 888 Zaborów – Święcice (Gminy Leszno i Ożarów Mazowiecki).
Co to za wniosek?
Szerszy opis znajdziesz na stronie Projektu 121: https://bom.mazovia.pl/projekt/440
Złożony wniosek wychodzi ponad potrzeby lokalne. Takie jest założenie. Poprawa bezpieczeństwa ma służyć społeczności szerszej niż tylko „My” i dotyczy zarówno inwestycji na terenie Gminy Leszno jak i Gminy Ożarów Maz.
Mamy szansę połączyć bezpiecznym szlakiem dwie sąsiednie gminy! Chcemy działać szerzej niż tylko „u siebie” i „dla siebie” tworząc projekt, który wskaże kierunek budowania relacji i wspólnej współpracy z sąsiadami w kolejnych latach!
Mam nadzieję, że działając Razem będziemy mogli sięgać po jeszcze większe projekty w kolejnych edycjach BOM.
Przedmiotem wniosku jest nie tylko typowe doświetlenie przejść na pieszych. Nie chciałem iść na łatwiznę! Warto robić coś kompleksowo i docelowo, choćby ryzyko porażki znacznie wzrastało. Tak było w tym przypadku. Z moich informacji wynika, że jest to pierwszy wniosek do BOM, który uzyskał pozytywną ocenę merytoryczną co do zgodności z prawem oraz wykonalności technicznej w zakresie instalacji radarowych urządzeń pomiaru i prezentacji prędkości! W trosce o nasze wspólne środowisko, system ten będzie wyposażony w zasilanie solarne.
Tego typu instalacja ma na celu uspokojenie ruchu w terenie dominującej zwartej zabudowy we wsiach Feliksów – Wyględy – Myszczyn. W obrębie tego fragmentu DW znajduje się również przystanek autobusowy i przejście dla pieszych.
Urządzenia pomiaru i prędkości zostaną wyposażone w zasilanie solarne, co pozwoli na ich działanie również w przypadku braku zasilania z sieci.
W ramach tej inwestycji, wychodząc poza ramy standardowego doświetlania przejść, zaproponowałem aktywne przejścia dla pieszych wyposażone w elementy systemu inteligentnych przejść, czyli czujniki ruchu aktywujące natężenie oświetlenia przejścia po wykryciu przechodnia wraz z pulsującą ostrzegawczą sygnalizacją LED.
Dwa z tych przejść znajdują się w okolicach Szkół Podstawowych: w Zaborowie i w Święcicach. Tego typu nowoczesne przejścia dla pieszych powinny powstawać przede wszystkim w miejscach gdzie skupia się „młodsza część” lokalnych społeczności. Dzięki proponowanym rozwiązaniom mamy szansę zabezpieczyć ruch wokół gminnego placu zabaw w Zaborowie, boiska Zaborowianki, świetlicy gminnej i parkingu P&R na północnym krańcu tej drogi. Na terenie gminy Leszno poprawa bezpieczeństwa pieszych planowana jest również przy przejściu dla pieszych w sąsiedztwie przystanku autobusowego w Wyględach na ul. Kujawskiego.
Na terenie gminy Ożarów Mazowiecki, oprócz poprawy bezpieczeństwa dzieciaków w sąsiedztwie Szkoły Podstawowej w Święcicach, aktywne przejście dla pieszych planowane jest w sąsiedztwie przystanków autobusowych we wsi Myszczyn, po obu stronach drogi i terenów użyteczności publicznej (plac zabaw, siłownia plenerowa). W miejscowości Orły ma szansę znaleźć się natomiast przejście dla pieszych doświetlone klasycznymi lampami LED.
Realizacja tej inwestycji doprowadzi moim zdaniem do kompleksowej poprawy bezpieczeństwa na wszystkich przejściach tej drogi wojewódzkiej, które „na dziś” wymagają jeszcze takich działań.
Oprócz kompleksowej poprawy bezpieczeństwa na przejściach, udało się również ostatecznie uzyskać pozytywną opinię i akceptację w zakresie instalacji radarowych urządzeń pomiaru i prezentacji prędkości z zasilaniem solarnym, które planowane są na odcinku zwartej zabudowy w obrębie miejscowości Feliksów – Wyględy – Myszczyn.
Naprawdę może być bezpieczniej i … wolniej!
Etapy oceny wniosku
Pozytywną weryfikację formalną udało się uzyskać dość szybko. Dużo oporniej szło z weryfikacją merytoryczną…
O ile z doświetleniem przejść lampami LED nie było żadnych problemów, o tyle temat inteligentnych przejść i pomiaru prędkości napotykał kolejne przeszkody.
Dużym problemem na etapie weryfikacji okazały się inteligentne przejścia dla pieszych, których realizacja bez wątpienia jest droższa niż klasyczne doświetlenie przejścia. Ten temat jednak udało się w końcu pozytywnie załatwić akceptacją tego typu rozwiązań na wszystkich proponowanych lokalizacjach jeszcze przed ogłoszeniem wyników oceny merytorycznej. Kolejne rozmowy, dyskusje, wymiana poglądów, analiz i pism nie doprowadziły niestety do akceptacji wniosku w zakresie urządzeń pomiaru i prezentacji prędkości. W związku z tym projekt nie uzyskał w pierwszym terminie pozytywnej oceny.
Rzutem na taśmę i „w przelocie” z wakacji udało mi się jednak przygotować i złożyć odwołanie od tej decyzji. Z tego co ustaliłem, na ponad 40 odwołań tylko trzy zostały uwzględnione pozytywnie. W tych trzech znalazł się wniosek 121 w pełnym zakresie rozwiązań proponowanych do realizacji!!!
Tak się ucieszyłem, że … łeb rozbiłem. Kto był na spotkaniu wiejskim sołectwa Wyględy ten widział i wie o co chodzi 🙂
Elektroniczne tablice radarowego pomiaru i prezentacji prędkości – nowość w projektach BOM
Czy to na spotkaniach sołeckich, czy to w rozmowach z lokalną społecznością, za każdym razem pojawiał się problem niedostosowania prędkości w terenie ścisłej zabudowy na odcinku Feliksów – Wyględy – Myszczyn. Szukałem rozwiązań. Początkowo skupiałem się na technicznych spowalniaczach typu: progi zwalniające, szykany itp.
Z tego co ustaliłem po weryfikacji obowiązujących przepisów, nie ma jednak możliwości instalacji tego typu rozwiązań na drogach klasy wojewódzkich, a taki charakter ma droga Zaborów – Święcice, znana jako ul. Kujawskiego, czy po prostu DW 888.
Rozwiązanie, które zaproponowałem jako jedyne spełniało warunki możliwe do realizacji celem uspokojenia ruchu na tym odcinku. Będzie to również pierwsze tego typu rozwiązanie, zastosowane na drogach przebiegających przez gminę Leszno.
Pozostałe wnioski do BOM z terenu gminy Leszno
Polityka informacyjna Urzędu Gminy Leszno w zakresie wniosków składanych do BOM była/jest delikatnie mówiąc niespójna. Pojawiały się nieprawdziwe informacje o autorach wniosków, którym rzekomo było jedno z lokalnych Stowarzyszeń, mylono numerację dróg które objęte były wnioskami, czy też tak jak w przypadku mojego wniosku nie wspierano go w żaden sposób na etapie zbierania głosów poparcia.
Dane odnośnie drugiego z wniosków udało mi się jednak uzyskać na stronach BOM. Składane publicznie deklaracje współpracy, czy propozycje połączenia tych wniosków pozostały bez odpowiedzi. Bez żadnej reakcji pozostało też moje oficjalne pismo z kwietnia br., które skierowałem do autora drugiego z wniosków formalną propozycją współpracy i połączenia naszych wniosków.
Niemniej jednak, jak informowałem oboma tymi kanałami, trzymam kciuki również za drugi z naszych projektów!
Podziękowania za wsparcie – Razem możemy więcej!
Serdeczne podziękowania dla wszystkich sąsiadów, znajomych i nieznajomych, oraz mieszkańców z bliższych i dalszych okolic, którzy złożyli swój głos poparcia na etapie przygotowywania Wniosku 121! Jesteście Mega Ludzie!!!
W bardzo krótkim czasie zebraliśmy prawie 200 głosów (dokładnie chyba 183). A ja się martwiłem, że potrzeba 50 🙂
Część z nich przez internet, część osobiście. Szczególne podziękowania dla: Jacka Werdera za wsparcie merytoryczne i emocjonalne, Konrada Kowalewskiego – Sołtysa z Leszna, naszej wyględowskiej super duszy Marcina Robaczyńskiego, który wsiadł na rower i zebrał przez dwa dni masę podpisów we wsi Wyględy (nawet nie docierając do Kujawskiego – gdzie przecież ma być realizacja tej inwestycji), Agnieszki Krogulec (za wnikliwe dopieszczanie pism i literówek), dla super mieszkańców Sołectw Wyględy i Leszno gdzie zbieraliśmy podpisy „po domach”, dla znajomych Sołtysów z gminy Ożarów Mazowiecki: Małgosi Gąsińskiej i Małgosi Szastak za wsparcie promocyjne, dla wszystkich którzy włączyli się w promocję, dla Kolegów i Koleżanek z Komitetu Wsparcia Rozwoju Gminy Leszno „Kuźnia”, dla pracowników Urzędu Gminy Stare Babice, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami przy realizacji tego typu rozwiązań na terenie gminy Stare Babice, oraz dla Wszystkich Innych którym po prostu … się chciało! O kim nie wspomniałem, serdecznie przepraszam ale … naprawdę Doceniam i Dziękuję!
Artur Ligięza